vrijdag 22 januari 2016

Uitwerking éénjarige bedden

Na een veel te lange periode van fysieke inactiviteit, vliegen we er deze week weer volop tegenaan.
Het plan voor onze moestuin met éénjarige gewassen (lees: klassieke groenten) is er.


Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik nogal een haat-liefde-verhouding heb met eenjarige groenten.

Dit pleit in hun voordeel: 

1. Eenjarige (en tweejarige) groenten zijn lekker. Verschillende professionele en hobby telers hebben tijdens de laatste 100 jaar en meer, allerlei variëteiten ontwikkeld op basis van smaak, bladtextuur, ziekteresistentie... Vele soorten zijn dan ook smakelijker en/of malser dan de natuurlijke oervorm waaruit ze ontstaan zijn. Uiteraard is het gegeven smaak voor discussie vatbaar (zie een van de volgende posts).

2. Eenjarige groenten groeien snel, leveren relatief veel oogst in de korte tijdspanne van hun leven (enkele maanden of zelf weken).

Dit pleit in hun nadeel:

1. Onze klassieke groenten hebben over het algemeen véél honger. Omdat ze zo snel groeien en mooie, grote en smakelijke bladeren (vb. spinazie of kolen), knollen (vb. raapjes, rode biet, wortel) of vruchten (zoals tomaten, komkommers, courgette) moeten vormen, eisen velen een enorme hoeveelheid aan voedingsstoffen van de bodem. Ik hou er niet van om externe inputs in de tuin te stoppen. Dit strookt niet met mijn filosofie van een leven met zoveel mogelijk gesloten kringlopen.
Een eenjarige moestuin put de bodem uit indien er geen compost aan de bodem toegevoegd wordt.

2. Eenjarige groenten zijn naar mijn ervaring gevoeliger voor plagen; de oorzaak hiervan is volgens mij de decennia lange teelt naar rassen die ofwel (in het geval van hobbytuinders) een goede smaak hebben ofwel (in het geval van professionele tuinders) een grote opbrengst hebben.
Voor enkele gewassen werd ook geteeld naar ziekteresistentie (tegen vb. aardappelziekte).
Plagen worden te vaak aanzien als een vervelend neveneffect dat opgelost kan worden dmv een al dan niet preventieve behandeling met pesticiden. Er bestaat voor iedere plaag wel een chemische 'oplossing'. 


Conclusie: ik kweek nog eenjarige groenten omdat ik het plezant vind en ik eet ze graag. Wel een kleine kanttekening: ik kweek nog véél meer vaste groenten, die groeien vanzelf, zaaien zichzelf vrolijk uit of 'wandelen' parmantig door de tuin (Egyptische ui). Het geeft me ook veel voldoening om wat langer te mogen wachten om enkele van deze te kunnen proeven.


De indeling dus. Je ziet het op de foto's, ik heb gekozen voor 10 bedden, +/- 20cm verhoogd. De foto's tonen denk ik alles.
Leuk werkje hoor, wilgentenen vlechten, het gaat snel vooruit en levert een prachtig natuurlijk resultaat. Ik post later de foto's van het afgewerkte stukje. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten